Darsana

 
 
 
 
 
 

Akcia - JÚL a AUGUST 2019

V lete je naša pokožka neustále vystavovaná slnku a vyžaduje si špeciálnu starostlivosť, preto sme pre vás vybrali nasledovné procedúry, ktorých benefity si možete užiť  vo zvýhodnených cenách s 15% zľavou počas celého leta:

Celotelová tropická masáž, olejová masáž Abhyangam a ošetrenie tváre Mukhalepam.  


Tropická masáž pozostáva z masáže celého tela so zmesou ovocia (pomaranče, banány, kiwi, atď. prípadne podľa želania) s medikovaným ájurvédskym olejom, santalom a kurkumou. Regeneruje a vyživuje pokožku namáhanú a vysušenú slnkom, príjemne hydratuje, je vitamínovou bombovou nielen pre pokožku, ale aj pre celý organizmus. Pôsobí relaxačne a osviežujúco. Tropická masáž ma chladiaci efekt a odporúča sa v horúcom letnom počasí.

Olejová masáž Abhyangam je všeobecne najobľúbenejšia masáž a vhodná v ktoromkoľvek počasí, pôsobí blahodárne nielen na pokožku, svaly, kĺby, podporuje detoxikáciu organizmu a mentálnu relaxáciu.  

Ošetrenie tváre Mukhalepam pozostáva z masáže tváre jemným ájurvédskym olejom a aplikácie herbálnej masky. Herbálna maska namiešaná z áurvédskych liečivých bylín, pôsobí ukľudnujúco na namáhanú prípadne aj spálenú pleť slnkom, ale aj preventívne pred vráskami, pigmentovými škvrnami a akné.

15% zľava na na vyššie uvedené masáže platí počas celých letných prázdnin, od 1. júla  do 31. augusta 2019 a vzťahuje sa aj na kúpu darčekových poukážok s platnosťou jeden rok od dátumu vydania. Letnú akciu nie je možné kombinovať s inými zľavami a takisto nie je možné uvedené zľavnené masáže uhrádzať darčekovými poukazmi zakúpenými počas inej akcie (napr. vianočnej). Akcia platí v Darsanách v Bratislave a v Piešťanoch.

 

Ájurvédske odporúčania pre letné obdobie Pitty

Leto je sezóna Pitty, kombinácia elementov ohňa a vody.  Pitta je horúca, ľahká, tekutá, prenikajúca, ostrá a mastná. Reguluje teplo v tele a je primárne zodpovedná za trávenie, vnímanie a inteligenciu. Pitta má veľa vlastností podobných letu, ktoré sa vyznačuje teplým až horúcim počasím, a aj naše telá a myseľ pociťujú v lete oveľa viac kondície vychádzajúce práve zo zvýšenej pittovej energie v našom organizme. Tak ako aj v prírode sa vyparovaním vody stáva zem suchá, tak podobne aj v ľudskom organizme, element vody sa vyparuje, alebo vylučuje cez pokožku potom a dochádza dokonca až k jeho prehrievaniu. Počas letného pitta obdobia, môžu ľudia pociťovať únavu a úbytok energie, sťažujúci sa ospalosť a malátnosť, čo je známka prebytku alebo zvýšenej Pitty v organizme. Takisto sa oveľa viac vyskytujú rôzne zápaly, infekcie, podráždenie kože, vyrážky, akné, hyperacidita, hnačky a na emočnej úrovni pociťujeme vo väčšej miere napr. netrpezlivosť, zlosť, hnev a intoleranciu.  

Tieto prejavy sa dajú v značnej miere ovplyvňovať jednoduchými zmenami v jedálničku a v režime. Najmä ľudia z prevahou Pitta energie v konštitúcii, si môžu dovoliť konzumovať aj potraviny, ktoré  ochladzujú organizmus.  Ale pozor si musíte zároveň dávať na to, aby ste prílišným ochladzovaním nezvyšovali zároveň energiu Vaty prípadne aj Kaphy v organizme. Všetko s mierou, a regulujte si potraviny a režim podľa prejavov v prírode a počasia a samozrejme podľa svojej osobnej konštitúcie a zdravotného stavu. Môže sa konzumovať viac surovej zeleniny a ovocia (lokálne a sezónne), šťavy z čerstvého ovocia a zeleniny,  jemne podusená zelenina na ghí, ochladzujúce byliny ako je mäta, kôpor, koriander, rímsky kmín, fenikel. Vyhýbajte sa slanej, kyslej a štipľavej chuti  napríklad – štipľavé korenie, kajenské korenie, cesnak, sušený zázvor, horčičné semienka, asafoetída, chlebu a pečivu, ktoré obsahujú kvasnice a fermentované potraviny, kofeín a alkohol. Pite vodu, najlepšie prevarenú a prirodzene schladenú. Príliš studené nápoje hasia tráviaci oheň, čo vedie neskôr k tvorbe ámy/toxínov.  Spravte si nápoj s uhorkou, mätou, limetkou s lupenmi ruží a kvetmi levandule.

Jedzte veľa ovocia, hlavne toho sladkého, všetko čo rastie a dozrieva v letnom období.  Takisto jedzte veľa sezónnej zeleniny. Používajte čerstvé bylinky, dávajte si ich do šalátov, do wrapov, do zelených smoothies.  Nejedzte ťažké, olejnaté, štipľavé, slané a kyslé jedlá. Mäso, obilniny, orechy nechajte na chladnejšie obdobie.  Majte skoré večere a po večeri si doprajte prechádzku na pretrávenie. Ak neviete žiť v lete bez zmrzliny, tak si aspoň dajte pozor na kombináciu ovocia s mliekom alebo smotanou. Alkohol sa vôbec neodporúča, okrem iného veľmi zahrieva organizmus a zvyšuje Pittu. Maximálne malinké množstvo piva, ktoré môže mať ochladzujúci účinok na obličky. Natieranie pokožky s kokosovým olejom alebo aloe vera gélom majú taktiež ochladzujúci efekt. Do oleja môžete pridať pár kvapiek levanduľového, ružového, jasmínového esenciálneho oleja. Tvárovú pokožku si osviežujte ružovou vodou.  V prípade spálenia pokožky slnkom si vyrobte pastu z prášku santalového  dreva zmiešaného s kurkumou a vodou a naneste na postihnuté miesto. 

Menej pracujte, užívajte si leto, oddychujte. Ak  sa budete v lete pracovne prepínať, na jeseň pocítite úbytok energie a entuziazmu, tzv. burn-out syndróm.  

Odporúča sa biela, pastelová, zelená a modrá farba oblečenia, naopak červená a oranžová zvyšujú energiu ohňa.  Z jógových asán s ochladzujúcim efektom je napríklad vhodná pozícia ryby, ťavy, kobry alebo pozícia stromu, z dýchacích cvičení je ochladzujúca sitali a sitkari pránajáma. Aj meditáciou sa znižuje mentálna a emocionálna teplota.

Zoznam základných potravín harmonizujúcich Pitta dóšu:

Ovocie:
Vhodné: sladké a trpké ovocie: jablká, brusnice, datle, figy, hrozno, mango, melóny, hrušky, kvaka, ananás, granátové jablko, slivky, ringloty

Môžu byť problematické: kyslé ovocie ako marhule, banány, čerešne, citróny, limetky, pomaranče, broskyne, jahody

Zelenina:
Vhodné: alfa alfa klíčky, špargľa, paprika, brokolica, kapusta, karfiol, zeler, koriander, uhorky, zelené fazule, šalát, hríby, hrášok, okra, zemiaky, tekvica, biela okrúhla reďkovka, kvaka, cuketa

Môžu byť problematické: červená repa, mrkva, baklažán, petržlen, špenát, sladké zemiaky a paradajky

Neodporúča sa: štipľavé papričky, cibuľa, reďkovka, cesnak

Obilniny:
Vhodné: basmati ryža, ovos, pšenica, granola

Môžu byť problematické: tmavá ryža, pohánka, kukuričné lupienky, proso, raž

Neodporúča sa: sušené/suché obilniny, kukuričné vločky, granola

Strukoviny:
Vhodné: väčšina strukovín je vhodných, ale majú rajastickú povahu okrem adzuki fazule, mungo fazuliek a tofu, ktoré sú sattvické

Môžu byť problematické: šošovica, hlavne červená

Orechy a semiačka:
Vhodné: kokosový orech, slnečnicové semiačka

Môžu byť problematické: píniové orechy, tekvicové semiačka, namáčané mandle

Nevhodné: všetky orechy, ktoré sú pražené a solené.

Oleje:
Vhodné: kokosový, kukuričný, slnečnicový, ľanový olej, olivový olej a ghí

Mliečne produkty:
Vhodné: sladké mliečne výrobky, najviac mlieko, krémový syr, cottage syr

Môžu byť problematické: kefír, jogurt, cmarové mlieko

Nevhodné: kyslá smotana, solené a údené syry

Sladidlá:
Všetky prírodné sladidlá sú vhodné v miernom množstve a v správnej kombinácii, okrem bieleho rafinovaného cukru, nadmerné užívanie medu, jaggery a melasy

Ochucovadlá:
Všetky ochucovadlá by mali byť vylúčené vrátane korenín, nadmernej konzumácii soli a octu.

Vhodné sú iba: koriander, kmín, fenikel, mäta, kurkuma a sójová omáčka v malom množstve

Živočíšne produkty:
Živočíšnym produktom je vhodné sa vyhýbať. Sú väčšinou rajasticko-tamastickej kvality. Ak chcete konzumovať mäso, tak sa odporúča iba: biele mäso z kuraťa a vaječné bielka.  Karmické dôsledky konzumácie mäsa by nemali byť prehliadané, a takisto s tým spojené aj pravdepodobnosti prepuknutia rôznych ochorení, ktoré sú následkom toxicity organizmu z konzumácie mäsa.

Prajeme Vám pekné a pohodové leto a tešíme sa na Vás v našich centrách!